Tavasszal a motort műszakilag, a vezetőt pedig tudásban fel kell készíteni

A jó idő megérkezésével együtt három súlyos kimenetelű motoros baleset is történt egyetlen hét alatt Hajdú-Biharban. 
Hétfőn reggel Debrecenben, a Kishegyesi út és a Szotyori utca sarkon ütközött össze egy személyautó egy motoros lánnyal, majd egy traktor és egy motoros karambolozott a Debrecent Balmazújvárossal összekötő úton szerda délután. Végül pénteken Hajdúszoboszlón, a Dózsa György utca és a Nád­udvari út kereszteződésében történt hasonló eset. A jelek szerint sokan elővették a garázsból, pincéből a télire leállított motort és ugyanúgy közlekednek, mintha nem hagytak volna ki a tél miatt 4-5 hónapot.

Átvizsgálás

– A motort tavasszal nemcsak elő kell venni, hanem fel is kell készíteni a közúti forgalomra – jelentette ki ezzel kapcsolatos kérdésünkre Szabó József, a Közlekedés Biztonságáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Elmondta: érdemes megvizsgálni a biztonságot szolgáló lámpákat, ellenőrizni az egymástól független két fékrendszert. Csak ezután szabad a járgányt beindítani. A műszaki átvizsgálást szerinte szakemberre kellene bízni. Ezt segítendő március 30-án motoros felkészítőt tartanak Debrecenben, a Bartók Béla úti KRESZ tanpályán, a műszaki bázison.

Harmadik „kerék” a sisakban

Szabó József úgy vélte, hogy ezután következhet a motorosok elméleti felkészülése az új szezonra. – A motornak csak két kereke van, a harmadik keréknek a sisakban, a fejben kell lennie. Az egyensúlyérzék, a logikai készség, a forgalom figyelése mind az agyban történik. A „sisak belsejét” ki kell tölteni értelemmel, közlekedéskultúrával, KRESZ- és jogszabály­ismerettel. Ezeket érdemes feleleveníteni – fogalmazott. Hangsúlyozta, mielőtt fel­ülünk a motorra, érdemes fejben megtervezni az útvonalat, átgondolni, hogy milyen akadályokba ütközhetünk, hol lehetnek veszélyes helyzetek út közben.

Trenírozni az egyensúlyérzéket

Ezt megkönnyítendő az áprilisi hétvégeken, különböző helyszíneken, zárt pályákon folytatják majd a szombaton kezdődő motoros felkészítőket. Olyan, a forgalomban is nehéz feladatokat oldanak meg ezek keretében, mint például egy jobbra kanyarodó motorral elsőbbségadása a kerékpárúton közlekedő biciklisnek, gyalogosnak. – Ilyenkor nem elég, hogy kanyarban kell megállni és elindulni, a motor súlyát is meg kell tartani, mely 2 és 5 mázsa között mozog. Ehhez nemcsak erő, hanem jó egyensúlyérzék is kell, amit 4-5 hónapos kihagyás után muszáj trenírozni – ismertette a szakember.

A naggyal kezdik

Suba István rendőrszázados, a Hajdú-Bihar Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára azzal egészítette ki az elhangzottakat, hogy a tavasz az autósoktól is nagyobb odafigyelést követel, hiszen motorosokkal télen csak elvétve lehetett találkozni az utakon. Ráadásul a motorosok (főleg aszfaltszürke vagy fekete ruhában) messziről nehezebben észrevehetőek, és még ha be is tartják a sebességhatárokat, a forgalom többi résztvevőjéhez képest jobban gyorsulnak járműveikkel.

Szabó József, a Közlekedés Biztonságáért Alapítvány kuratóriumi elnöke hozzátette: az is probléma, hogy miután az emberek jelentős részének több pénze van mostanában, mint korábban, nem elektromos vagy kismotort vásárolnak, hanem egyből olyan nagy motorokat vesznek, amiket nem tudnak „megülni”, megfelelően vezetni.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések