Az alábbiakban szeretnénk a szállodák, panziók és minden további szálláshely szolgáltató segítségére lenni a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ bevezetéséről meghozott kormányrendelet és az azóta megjelent hírek értelmezésében.
Kinek, mikor és hogyan kell kapcsolódnia az NTAK-hoz? Mi a célja az NTAK rendszernek? Hogyan válhat ez az elsőre kedvezőtlennek tűnő rendelet a szállodák, panziók előnyére?

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központot még az alábbi rövidítéseken/elnevezéseken említik különböző médiumokban: NTAK , NeTAK, kötelező online szobatükör.

Mi a legfőbb változás a hotelek, panziók, egyéb szálláshelyek számára?

Minden Magyarországon üzemelő szálláshelynek kötelező lesz adatot szolgáltatnia a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak (NTAK-nak), kicsit hasonlóan ahhoz, ahogy eddig a Központi Statisztikai Hivatal számára szolgáltattak adatot. A legfőbb különbség talán az lesz, hogy az NTAK bevezetésétől kezdve az adatokat digitálisan kell majd beküldeni az adatközpontnak (a jelenlegi törvények szerint nem lesz lehetőség papír alapú adatszolgáltatásra), így az adatok azonnal láthatóak és elemezhetőek lesznek.

Mikortól kell az adatokat az NTAK rendszerbe vagy a kötelező online szobatükörbe beküldeni?

Először a hoteleknek, szállodáknak kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz csatlakozniuk, számukra 2019 július 1-től lesz kötelező az adatszolgáltatás.

Ezt követik a panzió kategóriájú szálláshelyek, nekik 2019 október 1-től kell adatot szolgáltatniuk a központnak.

Harmadik lépcsőben, 2020 január 1-ig az egyéb szálláshelyeknek, kempingeknek, közösségi szálláshelyeknek kell csatlakozniuk.

Hogyan lehet az adatközponthoz kapcsolódni?

Az NTAK rendszerbe csak online-kapcsolaton keresztül, digitálisan lehet adatot beküldeni, a rendszerben történő online regisztráció után.

8 szobáig (16 férőhelyig) várhatóan az MTÜ nyújt majd egy ingyenes, online felületet (online szobatükör), amin keresztül a kisebb szálláshelyek be tudják küldeni az adatokat.

Minden 8 szobánál nagyobb szálláshely esetében egy online API (két szoftver közötti) kapcsolaton keresztül kell beküldeni az adatokat az adatszolgáltató központnak, amihez a szálláshelynek be kell szereznie egy olyan szoftvert, ami biztosítja az összeköttetést az NTAK rendszerrel.

A magyar PMS (hotel/szálloda szoftver, front office) rendszerek forgalmazói várhatóan elvégzik ezt a fejlesztést szoftvereikben, mert a szálláshelyek számára elengedhetetlen lesz ez a szálloda szoftver funkció. (Jelenleg nem tudunk olyan szoftverről, ami kizárólag az NTAK-nak való adatküldésre lenne alkalmas és a többi klasszikus front office funkcióra nem).

Magának az NTAK-rendszernek a fejlesztése jelenleg folyamatban van, a PMS szolgáltatók várhatóan február során kezdhetik el tesztelni a szoftverek közötti kapcsolatot.

Tehát a 8 szobánál nagyobb szállásoknak kötelező lesz beszerezni és használni a megfelelő PMS rendszert.

Mennyibe fog ez nekem kerülni?

Erre nem tudunk pontos választ adni. A következő hónapok során fog eldőlni, hogy melyik hotelszoftver-szolgáltató fogja elvégezni ezt a fejlesztést és utána milyen áron fogja ezt kínálni már meglévő vagy új ügyfeleinek.

Amennyiben rendelkezik már PMS rendszerrel, érdemes szolgáltatójánál érdeklődnie, hogy az adott szoftver alkalmas lesz-e a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központtal való kommunikációra, ha igen, mikortól és milyen árak mellett. Amennyiben még nem rendelkezik hotelszoftverrel, érdemes minél előbb elkezdenie tájékozódni a piacon, milyen szoftverek, milyen funkcionalitással és milyen áron szerezhetőek be és alkalmasak lesznek-e az NTAK-kommunikációra.

Mi a Hotrest szálloda szoftverek forgalmazói, azt a célt tűztük ki, hogy nagyon kedvező áron megoldhatóvá tegyük a szállás-szolgáltatók számára a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ-hoz való csatlakozást és ezáltal a törvényi megfelelést, ezért már a legkedvezőbb árú Hotelgram PMS Light szoftverünk is tartalmazni fogja ezt a funkciót – számos olyan funkció mellett, amellyel könnyeben irányíthatja és jövedelmezőbbé teheti hotelét, panzióját, egyéb szálláshelyét.

Mikortól lehet elkezdeni a csatlakozást a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz?

A szállás-szolgáltatóknak a megadott határidő előtt 1 hónappal lesz lehetőségük az MTÜ rendszerébe regisztrálni. A regisztráció után várhatóan kapni fognak egy azonosító kódot, amit a szoftverükben kell majd megadni.

Azaz az NTAK-regisztrációt az alábbiak szerint lehet majd elvégezni:
a hoteleknek, szállodáknak 2019 június 1 és 30 között,
 a panzióknak 2019 szeptember 1 és 30 között,
 egyéb szálláshelyek, kempingek, közösségi szálláshelyek regisztrációját 2019 december 1 és 31 között.

A szállás-szolgáltatók a megfelelő PMS (szálloda szoftver) beszerzését, vagy a meglévő rendszer fejlesztését bármikor elkezdhetik, sőt ajánlott is minél előbb elkezdeni, mert a megfelelő szoftver kiválasztása vagy a meglévő rendszer cseréje komoly döntés.

Milyen következményei lehetnek, ha nem csatlakozunk, vagy nem küldünk adatokat rendszeresen? 

Az eddigi hírek alapján azok a szállásszolgáltatók, akik nem csatlakoznak az NTAK vagy az online szobatükör rendszerhez, vagy nem küldenek rendszeresen adatokat, fokozott hatósági ellenőrzésekre számíthatnak a NAV és a helyi önkormányzat részéről, aminek a végső szankciója akár a szálláshely bezárása is lehet.

Mi a célja az NTAK bevezetésének? 

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ bevezetésének célja az, hogy az MTÜ és a helyi önkormányzatok azonnali adatokhoz jussanak a turizmussal kapcsolatosan, így hatékonyabb marketingkommunikációt tudjanak végezni, pontosabb és megbízhatóbb adatok alapján  tudjanak fejleszteni és tervezni. A másik kiemelt cél a fekete és szürke gazdaság visszaszorítása (ahogy az online pénztárgépek esetében is történt).

Az elsődleges célok között szerepel a szállásszolgáltatási szektor digitalizációja is, aminek célja, hogy a szolgáltatók a korszerű szoftverek használatával hatékonyabban tudjanak működni.

Milyen adatokat kell beküldeni? Nem ütközik ez a GDPR szabályozásba?

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba a szállásszolgáltatóknak elsősorban a foglaltsági adataikat kell beküldeniük. A beküldendő adatok köre nagyon hasonló a jelenleg a Központi Statisztikai Hivatalnak szolgáltatott adatok köréhez.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ rendszerben nem fognak látszani a vendégek személyes adatai, így nem ütközik a GDPR szabályozással és semmilyen más adatvédelmi irányelvvel.

Ki fogja kezelni és használni ezeket az adatokat?

Az anonim adatokhoz különböző jogosultsági szinteken a tervek szerint az MTÜ, a helyi önkormányzatok és a Központi Statisztikai Hivatal fog hozzáférni.

Hogyan fordíthatom hasznomra ezt a törvényi változást?

A hotelek / panziók számára napjainkban elengedhetetlenül fontos, hogy rendelkezzenek egy megfelelő szoftverrel, ami megkönnyíti a mindennapi üzemeltetést, segít csökkenteni a költségeket és növelni a bevételt.

Érdemes olyan szoftver választani, ami moduláris felépítésű, egy alapszoftver kiszolgálja az alapvető igényeket, de bármikor tovább bővíthető.

Az alapszoftver választásánál fontos szempont, hogy gyorsan tanulható legyen, modern felülettel, amin gyorsan lehet dolgozni. Check in check out gyors elvégzése, könnyen átlátható szobatükör, stb. Ezzel csökkenthető az adminisztrációra fordított idő, így munkaidőt takaríthat meg.

A PMS szoftverek legfontosabb plusz moduljai a direkt (weboldalba építhető) foglalás és a channel manager lehetnek, amik segítségével a szállásszolgáltató növelheti bevételeit, illetve csökkentheti kiadásait az OTA rendszerek felé, ha ezek a rendszerek az alap front office modullal integráltak, akkor az szintén időt takaríthat meg.

A szállásszolgáltatóknak ugyanúgy fontos vagy talán még fontosabb lépést tartaniuk a jelenlegi IT fejlődéssel mint más iparágak szereplőinek, ahhoz hogy versenyképesek maradjanak.

Cserélje le elavult front office rendszerét egy modern, könnyen kezelhető és olcsóbb szálloda menedzsment rendszerre, ami nem akadályozni, hanem segíteni fogja napi munkáját és növelni bevételeit. Mi segítünk, hogy a váltás zökkenőmentes legyen.

Miért válassza a Hotrest PMS szoftvert? 

 Szoftverünk Európa szerte már 1500 szálláshelyen működik és itthon is már közel 100 elégedett ügyfelünk van,
 professzionális, de kedvező árú, költséghatékony megoldásokat kínálunk szálláshely méretre szabva 1-től 500 szobáig,
 modern, könnyen és gyorsan használatba vehető és tanulható rendszert adunk,
 folyamatosan új funkciókat kap plusz költségek nélkül,
 biztosítjuk a mindenkori törvényi megfelelést (pl. NTAK), plusz költségek nélkül,
 integrált modulokat kap, amik jól működnek együtt,
 megbízható supportot adunk, plusz költségek nélkül,
 adatai biztonságban lesznek,
 segítünk csökkenteni adminisztrációs terheit,
 a rendszer bármikor bárhonnan elérhető webböngészőből vagy mobil applikáción keresztül
 bármikor visszamondhatja, nálunk nincs hosszú távú kötelezettség.

Kérje ingyenes, online szálloda szoftver bemutatónkat: Ingyenes szálloda szoftver bemutató

Tudjon meg többet hotel szoftverünkről: Hotrest hotel szoftver

További információkat szeretne megtudni szállás IT és marketing témában vagy kérdése van?

 Keresse szakértőinket: https://hotrest.hu/kapcsolat/

Kövessen minket Facebookon: https://facebook.com/HotrestHungary

Olvassa blogunkat: https://hotrest.hu/blog