A Thököly Imre Általános Iskola alapítványa, a Hatás Alapítvány húszmillió forint támogatásban részesült a „Menő menzák az iskolában egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok” című pályázaton, melynek megvalósítására 2019. január végéig kerül sor, az iskola tanulóinak javára.
A felhívás célja az egészséges életvitelhez szükséges tudás és készségek elsajátításának a hatékony támogatása, ezzel az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés érdekében a gyermekek étkezési kultúrájának javítása, a várható élettartam és az egészségben eltöltött életévek számának növelése.
A projekt szakmai megvalósítása
1. Ismeretterjesztő programok az egészséges táplálkozás jegyében
a.) a mindennapos táplálkozási szokások felmérése kérdőíves módszerrel, különös tekintettel a rendszeresen fogyasztott, az egészséges táplálkozásba nem illeszthető, illetve táplálkozás-egészségügyi szempontból kevésbé kívánatos élelmiszerekre (pl. sós rágcsálnivalók, chips, energiaital), valamint az ételallergiára, ételintoleranciára
b.) a kérdőívek dietetikus/táplálkozástudományi szakember által történő kiértékelése, valamint gyermekek és/vagy szüleinek írásos és/vagy személyes tájékoztatása a gyermek felmérésének eredményeiről, különös tekintettel a felmérés alapján rizikócsoportba sorolható gyermekek esetén
c.) dietetikai szaktanácsadás/konzultáció valamint csoportfoglalkozás biztosítása:
➤ a rizikócsoportba sorolt vagy táplálkozási problémával küzdő, anyagcsere betegségben vagy ételallergiában szenvedő gyermekek és szüleik számára
➤ pedagógusok számára
➤ közétkeztetésben dolgozó szakemberek számára
d.) A köznevelésben részt vevő gyermekek egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteinek bővítése, egészségkultúrájuk fejlesztése dietetikus vagy táplálkozástudományi szakember szakmai irányításával előadások, iskolai szakkör keretében az alábbi témákban:
➤ ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk ismertetése; helytelen táplálkozással összefüggő betegségek, illetve egészségkockázatok; energia-egyensúllyal és ételek tápanyagtartalmának kiszámításával kapcsolatos játékos feladatok; mintaétrendek, mintareceptek bemutatása; diétás igény miatti speciális étrenddel összefüggő ismeretek elsajátítása; konyhai higiénés ismeretek fejlesztése; a konyhai eszközök biztonságos használatának elsajátítása; táplálkozással összefüggő betegségek (pl.: diabetes) ismertetése, diabeteses krízishelyzetek kezelése (hypo- és hyperglicaemia tünetei, teendők); ételallergia és tünetei; krízishelyzetek kezelése.
2. Ivókút létrehozása, és folyamatos biztosítása a projekt teljes időszaka alatt.
3. Szemléletformálás az egészséges táplálkozás, életmód népszerűsítése érdekében:
➤ a) tájékoztató napok gyermekek és családjaik számára (pl. ételkóstolás a szülők számára)
➤ b) főzőversenyek szervezése
➤ c) az egészséges táplálkozást népszerűsítő fórumok, programok szervezése közismert személyiségek segítségével
➤ d) az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó, azt ösztönző – akár dekorációs – eszközök használata, valamint az ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk megjelenítése (pl. plakátok, poszterek).
4. Tankonyha létrehozása és berendezése (az ahhoz szükséges eszközök és berendezések beszerzése)
➤ a) az étkezéshez szükséges edényzet beszerzése (pl. tálca, tányér, pohár, tál, kancsó, evőeszköz, szalvéta, egyéb)
➤ b) az étkezéshez kapcsolódó bútorzat, vagy eszközök fejlesztése a tankonyhán (pl. étkezőasztal, szék, tálalópult, függöny, karnis, abrosz, konyhatechnológiai berendezések, egyéb)
5. Tankert (iskolai fűszerkert) létrehozása, és/vagy a projekt megvalósítás teljes időtartama alatt fenntartása és gondozása.
6. Gyümölcskínáló és/vagy salátabár szolgáltatás biztosítása: gyümölcskínáló és/vagy salátabár beszerzése, alapanyaggal történő ellátása, valamint a használatához szükséges eszközök beszerzése (pl.: edényzet, salátafogók, tálaló)
0 Megjegyzések