A Thököly Imre Általános Iskola alapítványa, a Hatás Alapítvány húszmillió forint támogatásban részesült a „Menő menzák az iskolában egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok” című pályázaton, melynek megvalósítására 2019. január végéig kerül sor, az iskola tanulóinak javára.
A felhívás célja az egészséges életvitelhez szükséges tudás és készségek elsajátításának a hatékony támogatása, ezzel az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés érdekében a gyermekek étkezési kultúrájának javítása, a várható élettartam és az egészségben eltöltött életévek számának növelése.

A projekt szakmai megvalósítása

1. Ismeretterjesztő programok az egészséges táplálkozás jegyében

a.) a mindennapos táplálkozási szokások felmérése kérdőíves módszerrel, különös tekintettel a rendszeresen fogyasztott, az egészséges táplálkozásba nem illeszthető, illetve táplálkozás-egészségügyi szempontból kevésbé kívánatos élelmiszerekre (pl. sós rágcsálnivalók, chips, energiaital), valamint az ételallergiára, ételintoleranciára

b.) a kérdőívek dietetikus/táplálkozástudományi szakember által történő kiértékelése, valamint gyermekek és/vagy szüleinek írásos és/vagy személyes tájékoztatása a gyermek felmérésének eredményeiről, különös tekintettel a felmérés alapján rizikócsoportba sorolható gyermekek esetén

c.) dietetikai szaktanácsadás/konzultáció valamint csoportfoglalkozás biztosítása:

 a rizikócsoportba sorolt vagy táplálkozási problémával küzdő, anyagcsere betegségben vagy ételallergiában szenvedő gyermekek és szüleik számára
 pedagógusok számára
 közétkeztetésben dolgozó szakemberek számára

d.) A köznevelésben részt vevő gyermekek egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteinek bővítése, egészségkultúrájuk fejlesztése dietetikus vagy táplálkozástudományi szakember szakmai irányításával előadások, iskolai szakkör keretében az alábbi témákban:

ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk ismertetése; helytelen táplálkozással összefüggő betegségek, illetve egészségkockázatok; energia-egyensúllyal és ételek tápanyagtartalmának kiszámításával kapcsolatos játékos feladatok; mintaétrendek, mintareceptek bemutatása; diétás igény miatti speciális étrenddel összefüggő ismeretek elsajátítása; konyhai higiénés ismeretek fejlesztése; a konyhai eszközök biztonságos használatának elsajátítása; táplálkozással összefüggő betegségek (pl.: diabetes) ismertetése, diabeteses krízishelyzetek kezelése (hypo- és hyperglicaemia tünetei, teendők); ételallergia és tünetei; krízishelyzetek kezelése.

2. Ivókút létrehozása, és folyamatos biztosítása a projekt teljes időszaka alatt.

3. Szemléletformálás az egészséges táplálkozás, életmód népszerűsítése érdekében:

 a) tájékoztató napok gyermekek és családjaik számára (pl. ételkóstolás a szülők számára)
➤ b) főzőversenyek szervezése
 c) az egészséges táplálkozást népszerűsítő fórumok, programok szervezése közismert személyiségek segítségével
 d) az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó, azt ösztönző – akár dekorációs – eszközök használata, valamint az ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk megjelenítése (pl. plakátok, poszterek).

4. Tankonyha létrehozása és berendezése (az ahhoz szükséges eszközök és berendezések beszerzése)

 a) az étkezéshez szükséges edényzet beszerzése (pl. tálca, tányér, pohár, tál, kancsó, evőeszköz, szalvéta, egyéb)
 b) az étkezéshez kapcsolódó bútorzat, vagy eszközök fejlesztése a tankonyhán (pl. étkezőasztal, szék, tálalópult, függöny, karnis, abrosz, konyhatechnológiai berendezések, egyéb)

5. Tankert (iskolai fűszerkert) létrehozása, és/vagy a projekt megvalósítás teljes időtartama alatt fenntartása és gondozása.

6. Gyümölcskínáló és/vagy salátabár szolgáltatás biztosítása: gyümölcskínáló és/vagy salátabár beszerzése, alapanyaggal történő ellátása, valamint a használatához szükséges eszközök beszerzése (pl.: edényzet, salátafogók, tálaló)